24# Slik kan din bedrift markedsføre seg på Instagram
24# Slik kan din bedrift markedsføre seg på Instagram

24# Slik kan din bedrift markedsføre seg på Instagram

Markedsføring i sosiale medier har økt kraftig de siste årene, og har vært med bedrifter på å bygge opp sin merkevare. Instagram kan brukes av alle, både som privatperson og som en bedrift. Ved å bruke en bedriftskonto på Instagram, er du med på å være til stede og en skaper innhold som er engasjerende til målgruppen. I dette innlegget får du vite hvordan du kan markedsføre din bedrift gjennom Instagram.

Om Instagram
Instagram er en gratis og populær plattform på nett som er laget for å dele bilder eller korte videoer fra din egen mobiltelefon. Her kan man publisere og like hverandres bilder og videoer som dukker opp i nyhetsfeeden. Ettersom man legger ut bilder eller videoer, havner dette på din profil, og andre har tilgang til å like og dele innlegget på stories. Dette kan sammenlignes med for eksempel Facebook og Twitter, hvor en også har en egen profil med nyhetsfeed. I Norge er det over 2,6 millioner som har en profil på Instagram (ipsos). 44% av disse er menn og 56% er kvinner (ipsos). På Instagram kan du komme i kontakt med andre brukere ved å følge dem, kommentere eller like et innlegg, følge dem, bli fulgt av andre, tagge venner i bilder du har lagt ut og sende privat meldinger til en person. I tillegg kan du lagre bilder og videoer som andre har lagt ut. Har du en bedrift anbefales det å lage en bedriftskonto, slik at du kan se forskjellig data som Instagram analyserer.

En slik plattform som Instagram har mange kontoer, og det er derfor stor sannsynlighet for at målgruppen til din bedrift er lettere å nå. Dette er en stor mulighet for å styrke og synliggjøre merkevaren sin. 

Skjermbilde fra Ipsos

Din bedrifts visuelle profil
Når forbrukere er nysgjerrig på din profil er det første de ser navnet og biografien. Det er viktig at bedriften din bruker samme navnet som på nettsiden osv, slik at kunden kjenner igjen bedriften og at kunden husker navnet. I biografien kan man bare ha 150 tegn, så det er viktig at du får skrevet den viktigste informasjonen om din bedrift. Du har også mulighet til å legge inn en link til nettsiden til bedriften. I tillegg til dette kan en legge inn e-post adresse og telefon nummer, som gjør det enklere for kunder å ta kontakt med bedriften.

Det kan være en fordel å ha en fargekode på bildene, slik at profilen din ser mer profesjonell ut og forbrukerne får et blikkfang. Det er også viktig at bildene er i god kvalitet, hvis ikke blir ikke kundene like interesserte og det kan ende med færre likes og mindre følgere. 

Instagram algortime
Det å poste regelmessig gjør at du får flere følgere. Instagram fokuserer på å gi deg innhold som du selv bryr deg om og liker, slik at du bruker mer tid i appen. I tillegg følger algoritmen med på hvilke kontoer du søker etter på Instagram (blinkmarked). Rekkefølgen i din nyhetsfeed er ikke tilfeldig (blinkmarked). Algortimen baserer seg på spesifikke signaler fra deg og prioriterer poster som er mest relevant i forhold til dine interesser (blinkmarked). De postene som er mest relevante for deg havner på toppen, mens andre innlegg som ikke er så relevante havner lenger nede. Dette er noe å tenke på som bedrift, da det er viktig å synliggjøre seg og skape bra innhold som kundene dine linker. 

Markedsfør deg med flere typer innhold og funksjoner
Instagram har vokst mye de siste årene, og appen har fått nye metoder for å markedsføre bedriften. I tillegg til å poste innlegg som bilde og video, kan du også poste stories, reels, IGTV og bruker funksjoner som hashtags (emneknagg) og annonsering. Dette vil være svært nyttig for deg som digital markedsøfrer å bruke disse funksjonene. Dette kan hjelpe bedriften med å øke følgerbasen sin, og de blir mer interesserte da de får se noe nytt, og ikke bare det vanlige.

Stories
Ved å bruke stories kan du poste bilder og videoer, samtidig som du kan bruke meningsmålinger, stille spørsmål eller få forbrukerne til å stille deg spørsmål som du svarer på. Dette er en super måte å gi en liten sneak peak på et nytt produkt som bedriften din snart skal lansere, eller nyheter. Det gjør det også enklere for bedriften å vite hva kunder vil se mer av, ved bruk av en meningsmåling. Når du poster en stories forsvinner de etter 24 timer, med mindre du har lagt dem i «highlights» på profilen din. Her kan man for eksempel lage en highlight med forskjellige kategorier, og hver gang man poster noe på stories med den kategorien, kan du lagre det slik at forbrukere alltid kan gå tilbake å se. Det kan for eksempel være at du viser en «how to video». Da er det oversiktig å kunder vil finne frem, i stedenfor å lete i feeden din. Har bedriften din over 10.000 følgere, er det mulig å legge til link i stories, slik at du kan få mer trafikk på for eksempel nettsiden din.

Privat bilde. Dette er Instagram profilen til min bedriften vi laget i forrige modul. Her kan en se at det har blitt laget en highlight som heter «Nettbutikk» hvor man kan se stories som har blitt postet som handler om nettsiden.

Reels
Reels er en ny funksjon i Instagram, hvor man kan bruke kreativiteten til å lage korte og innholdsrike videoer på 15 sekunder. Her redigerer man selv videoene i Instagram. Denne funkjsonen kan minne litt om TikTok. I tilllegg til å redigere selve videoen på Instagram, kan man legge til tekst og effekter, samtidig legge på musikken man vil ha, med mindre man vil ha orginallyd. 

Skjermbilde fra Instagram

Hashtags
Det å skrive hashtags er en utrolig god måte å synliggjøre seg på, siden vi også kan følge emneknagger som det heter på norsk. Ved å bruke emneknagger vil det hjelpe deg med at posten din dukker opp i nyhetsfeeden til de som følger emneknaggen (dikom). Her kan det være positivt å tenke hva målgruppen søker etter, og hvilke emneknagger som blir mye fulgt. Ved å bruke denne funksjonen gjør du emneknaggen klikkbar og søkbar. Det er viktig at emneknaggen er relevant og at det den passer til innholdet. 

IGTV
Ved bruk av IGTV er det mulighet for å publisere lengre videoer i et vertiklalt format, slik at du slipper å snu mobilen som man oftest må gjøre på andre apper. Trykker du inn på IGTV kommer du dirkete inn på fullskjerm, og man kan i tillegg like videoen og kommentere. Alle kan være skapere på IGTV, og det gjør det mye enklere for bedrifter å komme nærmere målgruppen og oppdage nye mennesker. Dette er en perfekt måte å markedsføre seg litt ekstra på hvis bedriften skal vise noe. 

Skjermbilde fra Instagram

Annonsering
Det er utrolig viktig for din bedrift at du er der kundene dine befinner seg. I dag er det mulig å kjøpe seg plass i feeden, slik at du kan bli mer synlig. I tillegg til dette kan du gjøre hvert enkelt innlegg som du poster om til en annonse. Her bestemmer du selv hvem som skal se annonsen og hvor mye penger bedriften din vi legge i annonsen. Dette kan være med på å øke antall følgere og likes.

Siden Instagram eies av Facebook, benytter Instagram seg av samme annonsemotor som Facebook. Annonsering på Instagram administreres derfor via Facebook Business Manager (faerdermarketing). På Instagram handler alt om blikkfang og det visuelle. Det er derfor veldig viktig utforme annonser som gir oppmerksomhet og engasjemang til å kjøpe produktet eller tjenesten, samtidig som den ikke tar for mye plass eller forstyrrelser i nyhetsoppdateringen. Bruken av slike annonseringer gjør at du kan nå ut til nye mennesker å få flere kunder som hjelper bedriften din til å vokse.

I tillegg til en slik annonsering, har det blitt populært for bedrifter å bruke influencer markedsføring. Influencer markedsføring er et samarbeid med en person som har bygget opp merkevaren sin over tid på sosiale medier. Å bruke en influencer til å markedsføre for din bedrift, får kunder til å stole mer på produktet eller tjenesten som din bedrift tilbyr. Denne typen markedsføring er utrolig effektiv hvis du har valgt rett influencer.

Det er viktig å finne ut hva som fungerer for din bedrift. Det som alle andre gjør er ikke sikkert at funker for din bedrift. Jeg håper du hat fått noen tips som kan hjelpe deg å motivere deg hvis bedriften din ikke allerede har en bedriftskonto.  

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121

https://about.instagram.com/blog/announcements/introducing-instagram-reels-announcement

https://www.dikom.no/blogg/hvordan-bruke-instagram-i-markedsforing

https://business.instagram.com/a/igtv?locale=nb_NO

https://www.flexify.no/blogg/hva-er-instagram

https://faerdermarketing.no/annonsering/instagram-annonsering/

Lisa

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *