23# Jobbintervjucase – Amnesty International Norge
23# Jobbintervjucase – Amnesty International Norge

23# Jobbintervjucase – Amnesty International Norge

Dette blogginnlegget skal jeg løse en case i forbindelse med et jobbintervju. Det er mange bedrifter som tar i bruk caser, slik at bedriften kan se hva du kan og hvor løsningsorientert du er. I dette caset skal jeg tenke at jeg har søkt på en markedsføringsspesialist jobb i Amnesty International Norge.

Om Amnesty
Amnesty International er en organisasjon som jobber for å fremme de universielle menneskerettighetene. Dette er rettigheter som frihet, likeverd og rettferdighet for alle mennesker. Denne organisasjonen ble stiftet i 1961 av Peter Benenson. Den norske avdelingen ble opprettet i 1964 (snl). I dag har Amnesty International Norge rundt 100 000 medlemmer (snl). Amnesty er fordelt på over 150 land. Dette er med på hjelpe nasjonale og regionale kontorer over hele verden, slik at det er mulig å reagere raskt på hendelser uansett hvor i verden det skjer.

Amnesty og digitale kanaler
I dag har Amnesty flere digitale kanaler. De har en konto på plattformer som Facebook, Instagram, Twitter og Youtube. Amnesty bruker sosiale medier for å oppnå det overordnede strategiske målet som er å «økt gjennomslag fordi flere tar menneskerettighetersbrudd personlig og blir med i Amnesty International (Amnesty). Amnesty ønsker også å være den ideelle organisasjonen i Norge som lager aller mest engasjerende innhold på digitale plattformer (karrierestart). 

Hver dag engasjerer de nordmenn i menneskerettighetene. På Instagram har Amnesty International Norge 82,6 tusen følgere. Ved å se på Instagram kontoen deres, er det klart at det er her og på Facebook de er mest engasjerte og legger ut flere innlegg i uka. På Facebook deler de også nyttig informasjon som er engasjernede, samtidig som de deler arrangementer som Amnesty selv arrangerer som man kan delta på. Slik er det lettere for forbrukere å følge med på hva som skjer, da man kan gå inn på direkte link. På Twitter er de også svært aktive. På disse tre plattformene blir mye av de samme bildene og samme teksten publisert. Det gjør at vi som forbrukere blir minnet på de forskjellige innleggene. På Youtube blir det publisert en del videoer av privatpersoner med sin hjertesak, Redd barna og andre organisasjoner som er med på å gjøre inntrykk. 

Ved å se på de digitale kanalene, har de en stor følgebase: (Disse tallene er lest 2.juni 2021).
Facebook: Amnesty International Norway: 156 457 følgere

Instagram: @amnesty_norge: 82,6 følgere

Twitter: @amnesty_Norge: 29 978 følgere

Youtube: Amnesty Norge: 824 abonnenter

Kundereise
Det å ha en god kundeopplevelse har mye å si. Har man en dårlig opplevelse, er det nok til å miste en kunde. En kundereise er prosessen som en kunde går igjennom fra det oppstår et behov for kunden, til kjøp. Ved å gå igjennom disse får man et bedre syn på å forstå kundereisen og finne ut hva som kan gjøres bedre. De tre vanligste punktene i en kundereise er:

  • Problemerkjennelse (Før kjøpet)
  • Vurderingsfasen (Under kjøper)
  • Beslutningsfasen (Etter kjøpet)

Problemerkjennelse
Det er her en potensiell kunde først må bli oppmerksom på at han/hun har et problem, og at din bedrift har en løsning på problemet (contentmarketing). Det er her markedsføringen trer inn. Når du skal nå ut til potensielle kunder, må du befinne deg på den plassen din kunde er. Amnesty bruker ulike strategier, som å poste innlegg på sosiale medier, stands, frivillige som er ute på gaten og tar kontakt med mennesker og digitale underskriftskampanjer. Amnesty har derfor mange muligheter for å få mulige donasjoner og støttemedlemmer. Amnesty sin kundereise starter med en historieforteller. Å dele historiefortellinger vekker stor oppmerksomhet. Dette gjør at kunder får et behov til å hjelpe. Siden det er mange medlemmer i Amnesty, kan det være en fordel å skreddersy kampanje til hver enkelt plattform. Dette gjør at man kan nå målgruppen bedre. Målet til Amnesty er å vekke følelser til en potensiell kunde, slik at kunden får engasjement. 

Har kunden selv søkt på Amnesty på internett, vil personen mest sannsynlig bruke google eller finne instagramkontoen. Det at alle plattformer og nettsiden er oppdatert er veldig viktig, og gjør det mer brukervennlig for din potensielle kunde til å finne frem på nettsiden. Kunder bestemmer seg ofte i løpet av noen sekunder, og det er derfor viktig at all informasjon er lett tilgjengelig på nettsiden.

Vurderingsfasen
Dette er punktet hvor registreringen på nettsiden skjer. Ved å se på denne nettsiden, kan man se at man kan velge å bli fast giver med et fast beløp i måneden, eller man kan gi et engangsbeløp. Går man videre til neste steg, kan man registrere seg. Ved å tilby flere alternativer, gir dette mer engasjement, fordi det er mange som ikke vil binde seg til noe, og det er da greit med et engangsbeløp for å støtte organisasjonen. Det er også en mulighet for å betale med vipps, noe som gjør det lettere og enklere å gjennomføre kjøpet. På forsiden av nettsiden til Amnesty, kan man kjøpe Pride armbånd for å støtte mangfold. Ved å ha dette armbåndet engasjerer du også andre med å kjøpe. 

Er det stands og den potensielle kunden møter selger ute, burde kunden skjønne med en gang hva dette dreier seg om, og selgeren burde ikke bruke lang tid på informasjonen, da kunden kanskje har dårlig tid eller han/hun kan fort bli uinteressert.

Beslutningsfasen 
I denne fasen skjer alt av kundeservice, betaling, nyhetsbrev, post og oppfølging. Her får man antageligvis nyhetsbrev og man blir trolig engasjert og motivert i flere saker. Har ikke kunden fått en bra opplevelse, eller følt seg presset til å bli medlem, er det mulig at kunden vil melde seg ut og det gir et negativt inntrykk. 

Forbedringer
Noe Amnesty kunne gjort for å forbedre seg er å opprette en TikTok konto. Her kunne de fått mye engasjement og interesse fra de unge brukerne. Jeg har selv sett lite til Influencer markedsføring, noe som også kunne gitt enda mer engasjement for potensielle kunder, da man ofte blir påvirket.

Måling og analyse av trafikk
Amnesty er flinke til å spre budskap og til å engasjere kunder. De overlever av frivillig støtte fra oss mennesker, ved få donasjoner. Ved å bruke Google Analytics hjelper dette verktøyet med å analysere aktiviteten til kunder, dette er noe jeg selv ikke har tilgang til å se på. Ved bruk av markedsføringskampanjer, bør de derfor bruke dette verktøyet til å sjekke hva de kan gjøre bedre og hva de burde gjøre mer av.

Målsetninger som kan være nyttig for Amnesty:

  • Hvor mange klikker seg inn på nettsiden.
  • Hvilket innlegg på Facebook fikk flest delinger?
  • Hvilken side er mest besøkt?
  • Hvilken kampanje fikk flest besøkende?
  • Hvilke sider forlater kunden?
  • Hvor kommer kundene fra?
  • Hvor lang tid bruker de på siden?

Å være synlig i Google er en stor fordel for å få flere besøkende. Her kan både nye og eksisterende kunder finne frem til organisasjonen lett ved å søke på Amnesty. Er ikke organisasjonen synlig, er det mye lettere å miste en kunde og kunden får ikke vite om deg. 

Når jeg selv Googler «Amnesty», er nettsiden på førsteplass. Siden det står annonse i venstre hjørne, betyr dette at det er betalt annonsering. Under linken til nettsiden, kan man se at det kommer opp andre artikler som Amnesty aksjoner og hvordan du kan engasjere deg og støtte Amnesty. Det at nettsiden kommer opp på første plass på Google er svært positivt.

Når jeg googlet menneskerettigheter kommer ikke Amnesty opp på første plass, men ved å bla lenger ned, kommer man til en artikkel som er skrevet av Amnesty. Søkeord er veldig viktig for at en organisasjon skal være synlig. Her har Amnesty en utfordring, fordi det er FN som dukker opp som oftest. Nedenfor kan du se eksempler på tiltak innenfor SEO som vil ha en positiv effekt på synligheten til Amnesty.

  • Det å bruke riktig søkeord er det aller viktigste for å bli synlig. I Google ads kan man legge til ord som er relevante for din organisasjon. Her er det mulig å starte med en analyse for å se om det kan forbedres. 
  • Markedsfører må tenke hva kunden kommer til å søke på når dem oppretter annonser. 
  • Amnesty burde unngå negative søkeord for å ikke få relevante søk som utløser annonsen. 

Oppsummering
Dette var et spennende case å løse, da det har gitt meg en erfaring slik at jeg vet hva som venter meg når jeg eventuelt skal søke på en jobb. 

https://amnesty.no/for-aktivister/tips-til-bruk-av-sosiale-medier

https://karrierestart.no/ledig-stilling/1773791

https://snl.no/Amnesty_International

https://amnesty.no/om-amnesty

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *