20# Disse sosiale mediene bør din bedrift satse på i 2021
20# Disse sosiale mediene bør din bedrift satse på i 2021

20# Disse sosiale mediene bør din bedrift satse på i 2021

I dagens innlegg skal jeg gå nærmere på hvilke digitale kanaler din bedrift burde benytte seg av i 2021. For å øke synligheten for din bedrift, er det viktig å bruke den kanalen som målgruppen din hører til. Da blir markedsføringen mer effektiv. I dette innlegget skal jeg fokusere på de kanalene som er mest trendy og som jeg tror kommer til å vokse videre. 

Digitale medier vokser stadig. Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok og Youtube er sosiale medier som er svært populære. Det er mange som bruker disse plattformene på en daglig basis. Ved at bedriften din bruker disse plattformene, nå man ut til mange mennesker. 

Jeg skal nå gå nærmere på de ulike plattformene.

Instagram
I 2020 var det 1 milliard registrerte brukere, og i Norge har 2,5 millioner en brukerprofil på Instagram (wikipedia). I dag bruker 38% av den voksne befolkningen Instagram daglig, hvor 32 % av disse er mellom 18-29 år (Ipsos). Instagram brukes til dele bilder med venner og bekjente. Man kan selv velge om en vil ha privat konto eller om du vil ha en konto som er offentlig, slik at alle kan se bildene du legger ut. Som en bedrift vil det være en selvfølge å ha en offentlig konto, da de ellers ikke får sett hva din bedrift dreier seg om.  De siste årene har Instagram blitt en populær plattform for markedsføring. Her har man mulighet til å promotere bilder mot betaling, og man kan også se innsikten, som vil si hvor mange brukere innlegget har nådd. 

Har du en bedrift som er relativt ny, kan det være en utfordring å få følgere. Dette er noe som bygger seg opp etter hvert, men man må være flink til å dele innlegg regelmessig. Det er viktig for bedriften å ha en slik konto for at bedriften skal kunne vise hva de tilbyr og fordi det er mulig at konkurrentene også benytter seg av en slik konto. Ved å bruke en influencer til å promotere produkter eller tjenester, når du ut til en stor målgruppe.

Facebook
Facebook er den mest brukte plattformen i hele verden. I Norge har over 3,5 millioner personer Facebook i Norge, og av disse er det 69% som er på denne plattformen daglig (synlighet.no). Mennesker i alle alder bruker denne plattformen. Tidligere var der flere unge som brukte denne plattformen, men i senere tid etter at mange andre plattformer har blitt mer populære, brukes denne mindre av de unge og mer av de eldre. I følge Ipsos bruker de som er 18-29 (76%) år Facebook daglig, sammenlignet med den eldre aldersgruppen som ligger mellom 80-88%.

Ved å dele innlegg på Facebook kan dette være med å øke trafikken på nettstedet. Det fortsatt en god måte å markedsføre seg på, da man kan nå ut til mange.

Youtube
Youtube er en plattform som mange er svært aktive på og har vokst svært mye de siste årene. I Norge er det størst andel fra 18-29 år som har profil på Youtube (Ipsos). Det er flere og flere som bruker Youtube til å annonsere og markedsføre tjenester eller produktene sine. Mange bruker Influencere til å promotere produktene til en bedrift. Men det er også mulig å bruke å bruke sin egen kanal for å vise videoer til målgruppen. Youtube fungerer for eksempel bedre en Facebook til markedsføring, fordi man har mulighet til å bruke en influencer. Når man ser en influencer som man stoler på og har relasjon til blir man mer påvirket til å kjøpe et produkt. 

TIKTOK
Tiktok er en relativ ny plattform. Appen er i hovedskak rettet mot de unge, der 65% av alle barn og unge i alderen 9-18 år bruker denne appen (synlighet.no). Denne appen er tidligere kjent som musical.ly. Dette er en app hvor man deler videoer, lager duetter og hopper seg på trender. Det var i starten av covid-19 antall brukere økte enormt. På Tiktok blir forbrukeren eksponert for videoer som er tilpasset deg. Det vil si at brukeren for relevant innhold som brukeren sannsynligvis kommer til å like. Her trenger man altså ikke mange følgere for å bli synlig. Man eksponeres for brukere og det vil derfor være enklelt å markedsføre seg. Ved å bruke hashtags som #foryou og lignende vil videoen bli eksponert for tusenvis av mennesker over hele verden. 

Oppsummering
Selv så synes jeg Facebook, Instagram, Youtube og TikTok er de beste plattformene å bruke hvis man skal markedsføre seg. Det kommer selvfølgelig helt ann på hvilken målgruppe du skal nå. Jeg mener at hvis man bruker disse plattformene og deler nyttig og bra innhold, vi bedriften din lykkes med markedsføringen. Plattformene som er nevnt ovenfor er plattformer med mange brukere, og vil derfor gjøre det enklere å synliggjøre seg.

Lisa

Kilder:

https://no.wikipedia.org/wiki/Instagram

https://www.ipsos.com/nb-no/instagram-er-10-ar-hvem-er-daglige-brukerne

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121

https://synlighet.no/blogg/tik-tok-ads/

https://synlighet.no/blogg/facebook-statistikk-brukere-norge-verden/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *