19# Hvordan konfigurere Google Analytics i wordpress?
19# Hvordan konfigurere Google Analytics i wordpress?

19# Hvordan konfigurere Google Analytics i wordpress?

I dette innlegget vil du få forståelse på hva Google Analytics er, hva det brukes til og hvordan man implementerer det på wordpress, plattformen vi bruker til vår studentblogg. 

Skjermdump her

Hva er Google Analytics?
Google Analytics er et analyseverktøy som hjelper deg å analysere trafikken på nettsiden din. Dette verktøyet er gratis å bruke, og gir deg innsikt og data du kan bruke som beslutningsgrunnlag (synlighet.no). Man kan også finne ut hva brukerne gjør på nettsiden din og hvilke resultater du får fra markedsføringstiltak (synlighet.no).

I Google Analytics kan man finne ut (synlighet.no):

  • Hvem som besøker nettsiden din
  • Hva de gjør på nettsiden din
  • Hvilke sider som gir flest salg
  • Hvordan kampanjer presterer

For at Google Analytics skal være til nytte for deg, må man bruke tallene man får på en fornuftig måte, slik at man kan gjøre tiltak som forbedrer resultatene. Det er mulig å bruke analyseverktøyet via nettleser, apper, mobil og nettbrett. 

Hvordan bruke Google Analytics?
Før man implementerer Google Analytics på nettsiden sin, kan det være en fordel å se forkurset. Forkurset handler om å gi mest mulig informasjon om analyseverktøyet for nybegynnere. Dette synes jeg var veldig nyttig. Etter å ha sett dette forstod jeg mer om hvordan man skal bruke dette verktøyet.

Det første man må gjøre når man skal bruke dette analyseverktøyet er å opprette en konto. Videre kan man konfigurere Google Analytics til det nettstedet man vil analysere trafikken. I tillegg til dette må man også konfigurere rapporteringsvisning og bruke sporingskoder som er på nettsiden, slik at man kan samle inn data. 

Hvordan kan du implementere Google Analytics på wordpress?
Jeg skal nå forklare deg hvordan du konfigurerer Google Analytics på wordpress. 

  1. Som tidligere nevnt er det første du gjør å opprette en konto. Ved å gjøre dette trykker du deg inn på denne siden. Deretter trykker du på «start for free», og logger deg inn på en google konto som du allerede har eller lager en ny. Videre trykker man på konfigurer helt gratis og skriver inn all informasjon.
  2. Når du har kommet inn på selve kontoen din i Google Analytics, må du opprette et område. Trykk på «Opprett område» og skriv inn all informasjon om blir bedt om. Trykk videre på avanserte alternativer og opprett et Universal Analytics-område.
  3. Neste steg er å finne Sporings-ID. Dette kan du gjøre ved å trykke på:
    innstillinger -> områdeinnstillinger. Her vil koden stå på toppen av nettsiden. Denne koden må du kopiere og bruke i Google Tag Manager. 
  4. For at Google Analytics skal fungere på riktig måte, må du videre opprette konto i Google Tag Manager, det kan du gjøre på denne siden.
  5. Trykk på opprett konto og skriv inn all informasjon. 
  6. Neste steg er å lage en ny Tag. Trykk på «Legg til en ny Tag» -> Tag-konfigurasjon og velg Google Analytics Universal Analytics og huk av for aktiver overstyring. Her limer du inn Sporings-ID´en (UA kode) du fant i tidligere. 
  7. På utløsere huker du av «All pages» og trykker legg til. Trykk deretter lagre.
  8. Du har nå laget tagen, men ikke publisert den. Ved å publisere den trykker du på «Send inn» og «Publiser». Vi har nå publisert tagen.
  9. Når vi skal implementere Google Analytics og Google Tag Manager må du inn på wordpress hvor du har laget bloggen din. Trykk på «utvidelser» og søk på «Google tag Mangaer for WordPress» og trykk Installer og aktiver den. Når du aktiverer den kommer du frem til en annen side, hvor du blar deg nedover til der det står «Google Tag manger for WordPress». Rett under står det innstillinger, trykk her og lim inn koden du finner øverst i Tag Manager der det står «Google tag Manager ID». Nedenfor på «Container code placement» endrer du fra Footer til Custom. Når du gjør dette må du kopiere den nederste html koden. Trykk lagre endringer.
Skjermdump fra egen konto.

10. Trykk på Utsende -> Temaredigering. Under temafiler trykker du på «header» eller «tematopp». Under body limer du inn html koden du nettopp kopierte. Trykk på Oppdater fil. Du har nå implementert Google Analytics og google tag manager. 

Fordelen med google Analytics
Fordelen med å ha et slikt analyseverktøy er at man har god oversikt på hva kundene dine gjør på nettsiden din. Dette er veldig viktig når du driver en nettbutikk, slik at du kan se om kunder blir påvirket av kampanjer og lignende. Når man er en markedsfører er det veldig viktig å kunne ta i bruk dette verktøyer, slik at man kan oppnå fremdrift. 

Vi fikk ganske tidlig beskjed om å implementere dette analyseverktøyet på studentbloggen vår, slik at vi kunne se trafikken. Dette ble hovedsakelig gjort for å lære mer om analyseverktøyet, til vi for eksempel skal ut i en jobb. Dette er en god erfaring å ha. Ved å implementere dette kunne jeg se hvilken side, og se hvilket blogginnlegg som er det mest populære. Det har også hjulpet meg med å se hvilke innlegg som ikke har fått like mye oppmerksomhet. 

Lisa

Kilder:
Lest 19.05.2021
https://synlighet.no/blogg/hva-er-google-analytics/

Lest 19.05.2021
https://support.google.com/analytics/answer/1008015?hl=no

Lest 19.05.2021
https://marketingplatform.google.com/about/analytics/

Lest 19.05.2021
https://marketingplatform.google.com/about/tag-manager/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *