18# Refleksjonsnotat – Hvordan laget vi Bloomshi?
18# Refleksjonsnotat – Hvordan laget vi Bloomshi?

18# Refleksjonsnotat – Hvordan laget vi Bloomshi?

I denne modulen har vi fått i oppgave å lansere vår egen nettbutikk: https://bloomshi.com! Dette har vært et veldig interessant prosjekt å jobbe med, hvor jeg har lært mye. Det å lage en nettbutikk var noe jeg ikke hadde gjort før, så det var mye jeg måtte sette meg inn i. 

Gruppen bak Bloomshi
Vår gruppe består av 3 personer. Da vi fikk oppgaven satte vi oss sammen for å planlegge og fordele arbeidsoppgaver. Vi bestemte oss også for hvem som skulle være teamleder i gruppen. Vi har møttes flere ganger i uken for å jobbe sammen som en gruppe. Vi i gruppen skrev eksamen sammen i sosial kommunikasjon også, som var eksamenen før denne. Vi visste derfor at vi samarbeidet bra. 

Konsept
Vi snakket sammen og brukte god til på idémyldring. Til slutt ble ideen vår at vi ville selge tilbehør som var trendy og som vi visste ville være interessant for vår målgruppe. Vi i gruppen er veldig opptatt av trender og mote, og ville derfor selge noe som vi også var interessert i å bruke. Vi valgte derfor å selge hårklyper og totebags som både er populært og trendy å bruke. Vi satte derfor en målgruppe som er jenter fra 20-25 år. Denne målgruppen ble valgt fordi vi selv er i denne målgruppen.

Neste steg i prosessen var å finne ut av hva nettbutikken skulle hete. For å finne ut av dette, valgte vi å sette sammen mange navn og stokke om ordene. Dette brukte vi mye tid på, og vi landet til slutt på Bloomshi. Vi jobbet også med logo. Her fikk vi en utdannet grafisk designer til å lage logo og print vi skulle ha på totebagen. For å få dette trykket på totebagen fikk vi et lite samarbeid med Uniprint i Asker, hvor vi fikk totebagsene til en litt billigere penge. Vi kjøpte hårklypene på en nettbutikk som var Norsk. Vi hadde først tenkt til å kjøpe utenlands fordi de var billigere, men fant fort ut at dette ikke var lurt med tanke på at det kunne blitt forsinket levering.

Vi ville at nettbutikken skulle være stilren og moderne, og dette syntes jeg vi har fått bra til. Grunnen til vi ville at den skulle være stilren og moderne var fordi vi har alle vært på nettsider som er vanskelig å finne frem på og som er lite brukervennlig. Jeg synes det kommer godt frem hva vi selger, og produktene blir fremhevet på forsiden. Vi har også brukt fargene som er på logoen, slik at det blir en rød tråd og det er lettere for kundene og kjenne igjen. 

Konkurransebildet
Vi visste fra før av at det kom til å bli stor konkurranse, da vi vet at hårklyper og totebags selges av andre merker som allerede er en godt etablert merkevare. Vi merket også at det var flere på studiet som skulle selge hårklyper og totebags. Vi valgte derfor å ha vårt eget print på totebagen uten navn, men med blomsten som er på logoen. Dette valgte vi fordi vi tenkte at det er flere som vil kjøpe en totebag med et søtt print på, istedenfor navnet Bloomshi. Dette gjorde også at vi skilte oss ut fra konkurrentene våre. 

Målsetting for Bloomshi
Jeg ble kjent med OKR i forelesningen til Karl Philip Lund. Dette hadde jeg aldri hørt om før, og synes det var en interessant måte å sette mål. Vi ble enige som en gruppe å velge et key results hver. Vi startet først med å ha fire key results men endret det til tre fordi vi så at det ikke strakk til. Vi ville heller ha mindre og konkrete mål som var realistiske. Vår objective var å lage en nettside som var brukervennlig og oversiktlig. Jeg ble teamleder og fikk i oppgave å loggføre målene hver uke i Basecamp, slik at vi fikk en god oversikt over prosessen vår. 

Objective: lage en nettbutikk som er brukervennlig og oversiktlig

KR1: Vårt langsiktig mål er å få 150 følgere på Instagram (4/10)

KR2: Få 200 besøk på nettsiden innen siste eksamensdato (5/10)

KR3: Selge 10 produkter innen eksamensdato (8/10)

Over kan en se objective og key resultsene som Bloomshi hadde som mål. Vi klarer nok ikke å nå KR1 til lansering, da vi er litt over 100 følgere i fra målet. Men dette målet er også langsiktig. Grunnen til at vi ikke klarer å nå det til eksamensdato, er fordi vi egentlig skulle lansere nettbutikken tidligere, men fikk totebagsene litt sent og fikk derfor ikke tatt produktbilder til nettbutikken eller bilder til å markedsføre oss. Vi er derfor fortsatt i fasen med å få flere følgere. 

Vi lanserte nettbutikken 7.mai 2021. Vi har allerede nådd KR2. Dette klarte vi å nå 2 dager etter lansering, noe som vi ser oss veldig fornøyd med. Vi fikk vår første bestilling dagen etter, noe som vi synes var veldig gøy. Etter dette økte salget, og vi har frem til nå klart å selge 60% av våre produkter.  

Gjennomføring
Det å lage nettsiden gikk overaskende fint. Vi så litt på Youtube tutorials, noe som hjalp oss veldig. Siden det er vi som står bak Bloomshi selv, var det en selvfølge at vi skulle stå for logistikk, kundeservice og markedsføringen. Dette har ikke ført til noen problemer, da vi fortsatt er ganske liten bedrift og har ikke så mange produkter å velge mellom. På nettsiden har vi en egen side som er for kundeservice, hvor man kan ta kontakt direkte. Dette gjør det enkelt for kundene å kontakte oss, og få raskt svar. Vi har også gjort at betalingsmåten er tydelig på nettsiden, slik at kunder oppfatter nettsiden troverdig.

Vi tok egne bilder til nettsiden, og har prøvd og fått en rød tråd her også. Vi har derfor mye av blåfargen på bildene som appellerer til logoen. I starten av prosessen laget vi en markedsplan, hvor vi planlagte når bilder skulle publiseres på Instagram. Dette har gjort at det har blitt en fin flyt.

Markedsføring
For å markedsføre Bloomshi, brukte vi Instagram og E-postmarkedsføring. Grunnet til at vi valgte dette var fordi det var det billigste. Vi markedsførte oss mer på Instagram, da vi fant ut at dette var kommunikasjons kanalen som målgruppen brukte mest. Vi valgte også å markedsføre oss via vår egen private profil på LinkedIn, og en av oss la ut linken til nettbutikken på Facebook gruppen. Disse metodene har funket veldig bra for oss og fikk mye besøk på nettsiden. 

Vi lagde en bedriftskonto på Instagram, slik at vi kunne se innsikten på de forskjellige postene vi la ut. Etter hver gang vi la ut bilder på Instagram kontoen til Bloomshi, delte vi selv bildet på vår egen private konto, da mange av våre egne følgere er målgruppen vår. Vi nevnte ikke på vår private konto at dette var en eksamensoppgave, slik at det skapte mer nysgjerrighet rundt produktene. Ved denne metoden fikk vi ganske mange besøkende, og klarte som tidligere nevnt å nå KR2. Som et salgstriks fikk kundene en rabattkode som var på 10%.

Vi sendte ut E-postmarkedsøfring som vi opprettet med en app i Shopify som heter «SmartrMail – Email Marketing». Dette gjorde det lettere å lage et fint oppsett som vi kunne sende ut til de som hadde meldt seg på nyhetsbrevet. 

Utfordringer
Vi har møtt på noen utfordringer gjennom prosessen. Den første utfordringen, som nevnt, var at designet som skulle være på handlenettet ikke ble helt ferdig når vi hadde tenkt. Dette gjorde at vi måtte forskyve lanseringen lenger frem. Dette gjorde igjen at nettbutikken ikke ble ferdig i tide, fordi vi hadde ikke produktbilder. Vi hadde også en del problemer når vi skulle sende ut nyhetsbrevet, da vi ikke klarte å sende det ut til abonnentene. Dette klarte vi til slutt. Alle på gruppen har jobb i tillegg til studiene, som har gjort at det noen ganger har vært vanskelig å finne tidspunkt til å møtes. 

Oppsummering og hva jeg har lært 
Dette har vært en utrolig spennende oppgave og er glad for jeg har fått en slik mulighet. Jeg har lært at OKR er utrolig smart og kommer til å bruke dette videre for meg selv som student. Det å lage nettbutikk er kjempegøy, men utfordrende. Vi har hatt et utrolig bra samarbeid i gruppa med gode rutiner og god innsats. Vi er veldig fornøyde med nettbutikken vår og hvordan vi lanserte. Vi hadde høye ambisjoner og føler at disse er blitt nådd. Jobber vi videre med dette, kommer vi til å opprette en Facebook side hvor vi også vil markedsføre. Samtidig vil vi også bruke Facebook Ads Manager. Det vil også være en fordel å få inn flere produkter på lager og flere produkter å velge mellom. Vi kommer også til å implementere Google Analytics i istedenfor å bruke Shopify sitt analyseverktøy.

Lisa

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *