16# Vurdering av nettbutikken Nelly.com
16# Vurdering av nettbutikken Nelly.com

16# Vurdering av nettbutikken Nelly.com

I forrige forelesning introduserte Karl Philip Lund 10 kriterier man kan vurdere en nettside på. I dette blogginnlegget vil jeg derfor vurdere en nettbutikk. Nettbutikken jeg har valgt å vurdere er Nelly.com. Dette er en nettbutikk som jeg har mye kjennskap til fra før av, og har handlet mye på nettsiden selv opp igjennom årene. Jeg har alltid vært glad i klær og mote, og Nelly er en nettbutikk som jeg gjerne kunne tenkt meg å jobbe for en dag. 

Om Nelly
Nelly.com er en nettbutikk som er en ledende aktør innen mote på nett for mote- og skjønnhetsbevisste jenter mellom 18-35 år (Nelly). Nelly har 700 ulike varemerker, hvor man kan finne sko, skjønnhetsprodukter, undertøy, klær, tilbehør og sportsklær. Nelly har altså noe for alle anledninger. Nettbutikken har sitt eget unike varemerke som for eksempel NLY Trend, NLY Shoes og NLY Lingerie. Nelly sin visjon er å bli nummer en innen mote online ved å tilby inspirasjon og et beredt utvalg av de siste trendene og motemustene til selvsikre, unge jenter. 

1. Førsteinntrykk 
Man danner seg ofte et førsteinntrykk, det gjelder mennesker og det gjelder når vi besøker en nettbutikk. Førsteinntrykket på nettsiden har mye å si for kunden. Ser nettbutikken ut som den ikke er til å stole på vil kunden mest sannsynlig forlate nettsiden. For å avgjøre om førsteinntrykket er godt kan man sjekke om kunden kan svare på disse tre spørsmålene i løpet av 5 sekunder (Inevo):

  • Har jeg kommet til riktig sted?
  • Hva er det jeg kan gjøre her?
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Nelly har en forside som gjør det tydelig å se hva de selger, som gir et godt førsteinntrykk. Logoen er synlig øverst, og man vet at man har kommet til rett sted. Fra å se på forsiden kan man se at jeg kan handle trendy mote. I tillegg kan man se en rabattkode som gir 25% på Nelly sine egne merker. Hovedmenyen er kategorisert i Nyheter, Kategorier, Bestsellers, Merker, Instashop og Salg, avhengig av hva man har behov for å kjøpe. I tillegg er det enkelt for kundene å bare kunne søke på et produkt i søkefeltet som er synlig. Nelly klarer å eksponere den nye kolleksjonen bra, og blar man nedover på siden er det flere bilder man kan trykke på som gir inspirasjon og klær man kan kjøpe. 

I høyre hjørne kan man bytte språk, og man får også informasjon om fri frakt, ekspresshåndtering og kundeservice. Helt nederst på siden kan man finne kontaktinformasjon, gratis retur ved ny ordre, sikre betalinger og diverse. Jeg synes selv forsiden er en ryddig og en brukervennlig side, hvor det er lett å finne frem til de forskjellige kategoriene. 

Terningkast 5

2. Synlighet
Synlighet går ut på om nettsiden er lett å finne. Når jeg gjør et organisk google søk på for eksempel «kjole», kan man se på bildet nedenfor at noen kjoler fra Nelly kommer opp som et alternativ. Google viser utvalgte varer som kommer opp som annonser på første side, men blar man lenger ned dukker ikke selve nettsiden opp. Søker jeg derimot på bukser, kommer det både alternativer og nettsiden dukker opp lenger nede på siden. Her synes jeg Nelly kan forbedre seg, ved å komme enda lenger opp på siden når man søker etter en vare. 

Ved å nå en målgruppe er det viktig å være synlig på de kanalene som målgruppen din er på. Nelly er svært aktiv på Instagram, hvor de har over 440 tusen følgere, og det er på denne kanalen de når de fleste i målgruppen.

Terningkast 4

3. Brukervennlighet
Er ikke nettsiden brukervennlig, er det mange av kundene som vil forlate siden. I menyen kan man velge mellom flere kategorier. Det er lett å finne plagg man leter etter, ved å bruke filter eller søkefunksjonen. Ved filter funksjonen kan man velge hvilke farger som skal vises, pris, merke og størrelse. Det er mulig å velge selv hvor mange plagg som skal bli vist på siden, noe som gjør det bedre for opplevelsen til kunden. Nettsiden er responsiv, som vil si at nettsiden tilpasser seg etter skjermen på den enheten som blir brukt, noe som er et stort pluss på brukervennligheten. Nelly har også en app, som gjør det mer brukervennlig å bruke på mobil.

Terningkast 5

 4. Kjøpsprosess
Er kjøpsprosessen bra, vil det sannsynligvis bli enklere å selge mer (Inevo). I bunnen av forsiden kan du se hvilke betalingsalternativer Nelly tilbyr, noe som gir enn trygghetsfølelse (inevo). Du kan velge om du vil logge inn på din bruker/lage bruker eller du kan fortsette kjøpet uten å logge inn på egen bruker når du kommer til shoppingbagen. Her ser du tydelig hva du har lagt i handlekurven og hva det koster. Logger man inn på egen bruker, kan man se opplysningene dine og du kan velge hvordan du vil motta pakken. Her er det Postnord som er leveringsmåten, der du kan velge mellom standard og ekspress levering. Det er også tydelig hvilke betalingsmåter man kan velge, blant annet vipps, paypal og diverse kortbetalinger.  

Terningkast 5

5. Hastighet/Teknologi
Hvor lang tid det tar for en nettside å laste, har mye å si for brukeren. På Google PageSpeed Insights kan man se at Nelly scorer 30/100 på mobil og 82/100 på PC. Det vil si at de har mye å gjøre for at siden skal bli raskere, spesielt på mobil. Jeg personlig har ikke merket mye til at nettsiden er treg på å laste, verken på mobil eller PC.


Mobil hastighet øverst og PC hastighet nederst.

Terningkast 4

6. Kundetilfredshet
Under hvert produkt kan kunder legge igjen vurderinger og omtaler av produktene de har kjøpt. På Trustpilot kan man se at Nelly har 3 av 5 stjerner, hvor 51% har vurdert a det er enestående, mens 28% har vurdert at nettsiden dårlig. 

Sjermdump fra Trustpilot.

Terningkast 3

7. Trygghet
Det er viktig å få kunden til å stole på deg når dem skal handle på nett. Det at kundene vet at de kan returnere en vare og at de finner frem til hvordan de skal gjøre det er viktig. Jeg synes selv at det kommer tydelig frem, og det er enkelt å finne frem til kundeservicen hvis en kunde lurer på noe. Det er også lett og finne frem kontaktinformasjonen. Som jeg nevnte tidligere er det en stor trygghet hvis man får vite hvilke betalingsmuligheter man har, noe som man gjør hos Nelly. 

Terningkast 5

8. Kundekommunikasjon
Nelly deler innlegg på Instagram nesten hver eneste dag. Her får de følgere til å engasjere seg, ved å like å kommentere innleggene som blir lagt ut. Nelly svarer noen ganger på kommentarene de får på Instagram, men synes de kan bli enda flinkere. De deler også ofte bilder av kunder, noe som er positivt. På nettsiden er det sjeldent Nelly svarer, hvis det har kommet en omtale eller et spørsmål på et produkt, som man kan se under hver vare de selger. Det jeg savner på denne siden er en chatboot. Dette tror jeg hadde hjulpet kundeservicen til å bli enda bedre. 

Skjermdump fra Instagram

Terningkast 4

9. Priser og utmerkelser
Det kan være lurt å vise frem priser som er blitt funnet. Da får kunder en enda mer trygghetsfølelse på at denne nettbutikken er bra. Men her kan jeg ikke finne noen priser eller utmerkelser på hjemmesiden. 

Terningkast 1

10. Konsept og strategi
Jeg synes Nelly har et klart konsept og en god strategi, som er å tilby et bredt utvalg av trendy klær, sko og tilbehør. Konseptet kommer tydelig frem, ved å bruke flere av de populære motemerkene, samtidig som de selger sine egne merker i nettbutikken. Strategien de bruker er å bruke kjente fjes som influensere til kampanjene sine. 

Terningkast 5

Konklusjon
Nelly.com får terningkast 5.

Min konklusjon er at Nelly.com er en bra nettbutikk med god kvalitet. Nelly scorer høyt på de fleste punktene, men kunne forbedret seg på kundetilfredshet og synlighet. Da hadde de klart å nå flere personer og de hadde fått flere fornøyde kunder. 

Lisa

Kilder

https://nelly.com/no/klær-til-kvinner/

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?url=nelly.com

https://no.trustpilot.com/review/www.nelly.com

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *