13# Influenser markedsføring
13# Influenser markedsføring

13# Influenser markedsføring

Påskeferien er ferdig og i dag startet vi på en ny modul med foreleser Karl Philip Lund. I denne modulen skal vi lære om e-varehandel, noe som jeg tror blir veldig spennende. Som en del av eksamensoppgaven skal vi i gruppe planlegge, utvikle og lansere en nettbutikk. I tillegg til å sette opp en nettbutikk, skal jeg publisere blogginnlegg hver uke med tema som er knyttet til e-varehandel.    

I dette innlegget skal jeg redegjøre for hva Influensermarkedsføring innebærer. Dette er en strategi som veldig mange bedrifter bruker. Som oftest bruker de influensere som er engasjert i produktet eller tjenesten. Passer ikke influenseren til å markedsføre produktet eller tjenesten, vil ikke bedriften få utbytte av markedsføringen. Dette er noe jeg synes er spennende og interessant og vil derfor se nærmer på dette.  

Influensermarkedsføring
Er influensermarkedsføring kommet for å bli, og er det lønnsomt for en virksomhet? Svaret på dette er JA. Influensermarkedsføring blir mer og mer populært og det er flere og flere virksomheter som tester en slik type strategi. Jeg skal videre forklare hva denne strategien handler om. 

Influensermarkedsføring, også kalt påvirkningsmarkedsføring innebærer at en bedrift samarbeider med en influenser som har stor påvirkningskraft i digitale kanaler. Det kan for eksempel være at influenseren lager kreative annonser for annonsøren og publiserer disse på sine kanaler, eller ved at annonsøren benytter seg av influenserens merkevare, innhold eller tilstedeværelse i egen markedsføring (Unitedinfluensers). Hensikten med dette er at influenseren skal snakke positivt om produktet eller tjenesten, slik at forbrukere får et behov for å kjøpe. Dette er noe som virksomheter kan se på som en lønnsom markedsføring, fordi mennesker verdsetter meninger fra mennesker de liker og stoler på. Det gjør influensermarkedsføringen til en effektiv og troverdig kommuniasjon (Unitedinfluencers). 

Når en virksomhet tar i bruk influensermarkedsføring er det flere faktorer som virksomheten må tenke på. Virksomheten må tenke på hvem de vil bruke og om influenseren som er blitt valgt passer til å markedsføre produktet eller tjenesten, hvor mange følgere vedkommende har, samtidig om influenseren vil nå målgruppen som er satt. Influenseren må også ha troverdighet og tillitten til følgerne sine for at markedsføringen blir en suksess. En influenser har mange plattformer som de benytter seg av. Dette er for eksempel Instagram, Facebook, Snapchat, Blogg, Youtube og TikTok. 

Instagram
Instagram er en gratis sosial plattform, der man publiserer og liker hverandres bilder og videoer. Dette er en plattform hvor det foregår mye av influensermarkedsføring. Det er 2,5 millioner mennesker i Norge som har en profil på denne plattformen, hvor 78% av den yngste aldersgruppen er på Instagram daglig (Sperstad, 2021). 

Facebook
Denne plattformen er også et sosialt nettverk som er gratis å bruke. Ved å opprette en profil kan en laste opp bilder og videoer, sende meldinger, opprette arrangemanger og grupper. I følge Ipsos er det drøyt 3,5 millioner nordmenn over 18 år som har en profil (Sperstad, 2021). 

Snapchat
Snapchat er en mobilapplikasjon, hvor man kan chatte, sende og motta bilder og videoer. Dette er en morsom måte å kommunisere med familie å venner på. Her kan man også bruke morsomme filter for å gjøre bildet eller videoen litt mer spennende. Denne plattformen har i de siste årene blitt en viktig del av markedsføringen og annonser. I Norge er det 2,7 millioner nordmenn som har en profil på Snapchat. 54% av brukerne er kvinner, mens 46% er menn (Sperstad, 2021). 

Blogg
En blogg er en form for personlig journal eller dagbok som publiseres på internett (Bjørkelo, 2018). Å blogge var mer populært for mange år siden. Den dagen i dag er det fortsatt noen som blogger, men ikke like mange som det var før. Det er fra bloggverdenen mange av influenserne kommer fra.  

Youtube
Youtube er en plattform hvor man deler videoer som man har filmet og redigert. Influensere på Youtube deler innhold i forskjellige kategorier som for eksempel sminke og gaming. Det er ofte videoer fra en influensers hverdag, tips og triks osv. I Norge er det nesten 1,8 millioner som har en profil på Youtube, og de fleste brukerne er i aldersgruppen 18-29 år (Sperstad, 2021). Siden man ikke trenger en profil for å bruke plattformen, er det mange flere som bruker Youtube daglig. 

TikTok
TikTok er en ganske ny plattform. Denne plattformen er et sosialt nettverk hvor brukere kan dele korte videoer med musikk, miming, humor eller dansing. TikTok er designet slik at videoene går viralt og sprer seg raskt. På den måten kan man nå ut til ekstremt mange mennesker med et budskap (Lorentsen, 2020). 

I følge Utdanning.no blir begrepet influenser ofte brukt om personer som tjener penger på å profilere ulike produkter i sosiale medier. Dette er personer som har klart å få mange følgere over en viss periode. Som tidligere nevnt er det viktig at følgerne har tillit og troverdighet til influenseren. Det er dette som gjør at virksomheter lykkes med en slik type markedsstrategi.

Bildet lånt fra Pexels.com

Hva er en influensers arbeidsoppgave?
Mange influensere jobber som selvstendig næringsdrivende og har ofte et enkeltmannsforetak rundt sitt eget navn, og jobber ofte gjennom midlertidige kontakter og kan ha flere avtaler med ulike selskaper samtidig (utdanning.no). Som en influenser jobber en for å påvirke andre holdninger og handlinger (utdanning.no). Vanlige arbeidsoppgaver en influenser har er å produsere innhold på vegne av annonsører, ta bilder, lage video og markedsføring av produkter og deg selv som merkevare er bare noen av oppgavene. Det er også viktig å jobbe med å beholde og utvide publikumet som stadig vokser (utdanning.no). For å jobbe i et slikt yrke må man være flink med sosiale medier og redigeringsprogrammer.

Når man har et yrke som influenser jobber man hele tiden med markedsføring, der det er mange regler å følge, blant annet markedsføringsloven. Forbrukertilsynet fører tilsyn med at reglene for merking av reklame og sponsede innlegg følges (utdanning.no). 

6 viktige verktøy for å måle influensermarkedsføring
I følge Unitedinfluencers.no er influensermarkedsføring en av de enkleste markedsføringsmetodene å måle. Her er 6 viktige verktøy og metoder som gir muligheten til å spore resultater:

  1. Rekkevidde
  2. Engasjement
  3. Klikk
  4. Google Analytivs
  5. UTM Patametre
  6. Facebook Business Manager

Du kan lese mer hva disse seks verktøyene innebærer her.

Det er viktig for de forskjellige bransjene å være synlig på de sosiale kommunikasjons plattformene. En langsiktig markedsstrategi og et bra samarbeid vil føre til at resultater og lønnsomheten vil være bra. 

Oppsummering
Denne markedsstrategien er en strategi som blir brukt mye av virksomheter i dag. Ved at de rette valgene blir tatt, vil det være lønnsomt for bedriften å utføre en slik strategi. Dette er en utrolig interessant markedsstrategi som jeg mener flere bedrifter kommer til å bruke. 

Er du interessert i å lese mer om influensermarkedsføring, ta en titt på denne artikkelen.

Lisa

Kilder:
Tormod Sperstad, 2021. Lest 06.04.21
Tormod Sperstad Blogg

Lest 06.04.21
Hva er Influencer Marketing? Unitedinfluencers.no

Kristian A. Bjørkelo, 2018. Lest 06.04.21
https://snl.no/blogg

Martin Lorentsen, 2020. Lest 06.04.21
https://komputer.no/programmer/app/tiktok-hva-er-det-og-hvorfor-snakker-alle-om-det

Lest 06.04.21
https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/influencer

Lest 06.04.21
Unitedinfluencers: 6 viktige verktøt for å måle influensermarkedsføring

Lest 07.04.21

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *