10# Tise – Målgruppe og kundereisen
10# Tise – Målgruppe og kundereisen

10# Tise – Målgruppe og kundereisen

Modul 2 i Digital markedsføring er i gang for fullt. Vi har nå startet på temaet Sosial kommunikasjon i et bærekraftperspektiv. Jeg er selv veldig opptatt av bærekraftighet, så å lære mer om dette i Cecilie sitt fag gleder jeg meg veldig til. I dette innlegget skal jeg ta utgangspunkt i virksomheten vi har valgt å skrive om på eksamen. Virksomheten jeg og gruppen min har valgt å skrive om er Tise. I dette innlegget skal jeg redegjøre for hva Tise er, hva målgruppen og forretningsmodellen er og forklare kundereisen til Tise. 

Jeg har tidligere skrevet litt om Tise her på bloggen i Arne sin del, da vi skulle redegjøre for transaksjonskostnadene til Tise, men jeg vil allikevel beskrive kort hva Tise er og hva de tilbyr.  

Kort repetisjon av hva Tise er 
Tise er en norsk digital plattform som selger «secondhand». Det vil si å kjøpe eller selge noe om allerede har vært brukt. Det var gründerne Erik Frøyland Rime og Axel Franck Næss som startet virksomheten i 2014. Virksomheten ble lansert i 2016, og siden har gjenbruk dronningen Jenny Skavlan vært Creativ Director (Baerekraft.ungdomsbedrift.no). Appen er mest brukt til å selge klær og interiørartikler, men her selges det egentlig alt mulig. Tise fokuserer mye på miljø og bærekraftighet. De har også en egen nettbutikk hvor det selges produkter som er bærekraftige. Dette er produkter som gjenbrukbare bambuspads, bakeark, fruktnett, silikonposer og mye mer. Tise har også et eget mobilabonnement som er til for de som ønsker billig data, der man har mulighet til å velge bort det man ikke bruker så mye, slik som SMS og MMS. 

Målgruppe og forretningsmodell
Målgruppen til Tise retter seg mot kvinner mellom 18-35 år. I de siste årene har det blitt viktigere for mange unge mennsker at klær og andre produkter som en kjøper skal være bærekraftig. De unge tenker mer på miljø enn det eldre mennesker gjør, og er nok derfor denne målgruppen er blitt valgt. Forretningsmodellen beskrives som å «Utvikle en sosial tjeneste som gjorde kjøp og salg av brukte klær til noe morsomt og inspirerende å drive med» (baerekraft.ungdomsbedrift.no/tise). Dette synes jeg de klarer veldig bra, og de når målet med forretningsmodellen. Jeg bruker selv Tise nesten hver eneste dag og jeg synes selv det er morsomt å gøy å bruke. Her for jeg solgt klær som bare ligger i skapet mitt uten å bli brukt, og jeg tjener i tillegg penger på det. 

Kundereisen til Tise
Kundereisen handler om et kjøp fra start til slutt, hvor det er forskjellige faser som forbruker må gjennom før han/hun tar en beslutning. Kundereisen starter med behovsavklaring. Her får forbrukeren et behov for et nytt produkt, og trenger dermed informasjon for å finne det riktige produktet for kunden. Steg nummer to er søkeprosessen. I søkeprosessen starter man med et søk på varen man har behov for. Dette kan være å søke i Google eller Instagram for å finne den informasjonen man trenger. Neste steg er vurdering av alternativer. Finner man flere alternativer av en vare, kan man se på fordeler og ulemper ved varene, tester og undersøkelser. Ved kjøpsbeslutning bestemmer man seg for produktet man vil ha. Det siste steget i kundereisen er atferd etter kjøpet. Dette steget handler om forbrukeren er fornøyd med produktet eller ikke. 

Man finner alltid en grunn til å kjøpe noe på Tise. Man scroller seg nedover i feeden for å se hva andre forbrukere selger, og det er her brukeren allerede får et behov for et nytt produkt. Man søker på produkter som man får behov for i selve appen. Denne funksjonen er tilrettelagt på en fin og brukervennlig måte og som er enkel å forstå for forbrukerne. Tise har kategoriseringer, hvor man kan søker etter kategorier, emneknakker, størrelser og merkevarer. På den måten kan forbrukeren finne akkurat det han/hun ønsker, uten å se på annet som ikke interesserer kunden. På Tise sin app er det mulig for kjøperen å kommunisere med selger. Her kan man kontakte selger hvis man har spørsmål, og man kan se hvor god vurdering selgeren har fått. Dette hjelper kjøperen til å stole på selgeren, og kan være lettere til å foreta en handling hvis man ser at kjøperen er troverdig. Man kan her ser på fordeler og ulemper med produktet og selgeren. Er produktet i god stand, og er kjøperen troverdig? Bildene som er lagt til i annonsen gjør det også bedre for deg til å velge ulike alternativer. Når det kommer til kundens kjøpsprosess, blir kjøper og selger enig om pris gjennom å snakke sammen på chatfunksjonen. Her velger man selv om man vil benytte seg av Tise sin egen betalingsmetode, eller om man skal bruke en annen betalingsmetode. Kjøper og selger blir også enig om varen skal sendes eller om dem skal møtes. Forbrukeren blir enten fornøyd eller misfornøyd. Er kunden misfornøyd og det oppstår problemer, kan kjøper ta kontakt med Tise hvis kjøperen har brukt Tise sin betalingsmetode. Har kjøperen brukt en annen betalingsmetode, er det kjøper og selger som må komme til enighet. 

Lisa

Kilder
https://baerekraft.ungdomsbedrift.no/tise

https://tise.com/mobile

https://tisebasics.com

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *