6# Tise som en plattformtjeneste
6# Tise som en plattformtjeneste

6# Tise som en plattformtjeneste

For noen blogginnlegg tilbake siden, skrev jeg litt om teknologi og plattformer. Verdens mest verdifulle selskaper er alle digitale plattformer i dag. Eksempel på disse er Amazon, Apple, Google, Microsoft, Facebook, Alibaba og Netflix. De som er mest kjent i Norge er Finn.no og Vipps (Estudie). 

I ukas andre blogginnlegg har Arne Krokan gitt oss i oppgave å skrive om en norsk plattformtjeneste. Jeg har i den forbindelse valgt å skrive om plattformtjenesten Tise. Jeg valgte Tise fordi det er en app jeg har mye erfaring med, og som jeg ofte sjekker selv for å finne brukte skatter, enten om det er klær eller interiør. Jeg skal videre skrive om hva Tise er, hvordan appen brukes, og ta for meg transaksjonskostnadene til Tise.

Hva er Tise? 
Tise er en norsk plattformtjeneste som gründerne Erik Frøyland Rime og Axel Franck Næss startet i 2014, og som ble lansert i 2016. Siden dette har Jenny Skavlan vært Creative Director (baerekraft.ungdomsbedrift.no). Dette er en app som selger «secondhand». Det vil si å kjøpe eller selge noe som allerede har vært brukt. Appen er spesielt brukt for å selge klær og interiørartikler, men her kan man egentlig finne alt mulig. Tise er i hovedsak rettet mot kvinner mellom 18-35 år og har en forretningsidé som beskrives slik: «utvikle en sosial tjeneste som gjorde kjøp og salg av brukte klær til noe morsomt og inspirerende å drive med». Noe jeg selv synes de har klart ganske bra. Plattformen fokuserer mye på miljø og bærekraftighet, og med det sagt så har applikasjonen en funksjon som gjør at man kan donere penger til UNICEF, som er en fin veldedighet. 

Hvordan brukes Tise?
Har du brukt Tise før? Da vet du kanskje hvordan du bruker tjenesten. Denne applikasjonen ligner mye på Instagram. Om du ikke har brukt en slik app før, starter man altså med å opprette en konto. Denne kontoen kan logges inn via Facebook eller manuelt ved å legge inn mobilnummer eller e-post adresse. Bruker man Facebook til å lage en ny konto, blir informasjonen du har på Facebook hentet for å lage profilen.

Tise er gratis å bruke, men man kan også velge mellom to medlemsskaper. Fordelen med et medlemskap er at annonsene får et antall «toppen av liste» og «betalt plassering» på en toppliste inkludert. Dette antallet er avhengig av hvilket medlemskap du velger (tise.no)

Når man skal poste en annonse, er mulighetene mange. Det første man gjør er å ta et bilde av varen du skal selge. Jo bedre bildet er, jo bedre oppmerksomhet får du. Man har mulighet til å velge hvilket design man vil ha, velge hvor du befinner deg, tekst, legge til hashtagger og beskrive produktet. Bruken av hashtags gjør at det er mye lettere å finne det produktet som man er ute etter. Bildet under viser hvordan man bruker Tise. 

Aktører
Forbrukerne i Tise er først og fremst kjøpere og selgere, altså privatpersoner. Som nevnt har de flere medlemskap, noe som får Tise til å tjene penger. Hver gang du legger ut en annonse av noe du selger får du 2 Tise cash poeng. Tise cash er en belønning man får siden du kjøper gjenbruk og er aktiv. Med disse poengene kan du kjøpe gode tilbud i Cash store. I Cash store kan du blant annet finne rabatter og konkurranser. Noen ganger kan man også motta Tise cash ved å svare på noen spørsmål. Jo mer aktiv du er, jo mer Tise cash får du.

Tise har også sin egen nettbutikk kalt Tise basics, der de selger produkter som er bærektaftige. Detter er varer som munnbind, gjenbrukbare bambuspads, bakeark, fruktnett, silikonposer og mye mer. Dette er en spennende nettside for deg som er opptatt av å være miljøvennlig. Tise selger også brukte mobiler og har et eget mobilabonnement. Mobilabonnementet er laget for de som ønsker billig data, og muligheten til å velge bort det man ikke bruker så mye, slik som SMS og MMS. Som en Tise mobile-kunde kan du samle opp Tise Cash til å kjøpe 1 GB data i måneden (tise.no).

Hva gjør Tise for å senke transaksjonskostnadene?
Transaksjonskostnader er ressurser vi benytter oss av for å ta det beste valget når vi skal kjøpe et produkt eller benytte oss av en tjeneste. Ifølge Arne Krokan så kan transaksjonskostnader deles inn i flere deler som kan være med på å påvirke det valget vi tar. 

  • Søkekostnader – handler om å finne de mest aktuelle produktene du leter etter (Krokan, 2019). Som nevnt over så kan forbrukeren søke på produktet i søkefeltet på applikasjonen. Det er også mulig å søke på hashtags. Appen gjør det lettere å finne produktet du leter etter ved å kategorisere og filetere de forskjellige varene. 
  • Informasjonskostnader – handler om å skaffe seg aktuell informasjon om de ulike alternativene (Krokan, 2019). Annonsene som er publisert på Tise styres av forskjellige privatpersoner, vi får derfor informasjon fra selgeren, hvor det er opp til deg selv å velge om du skal stole på personen. I annonsen er det mulig å legge til en beskrivelse av produktet, størrelse og pris. Det er ikke alltid produktet blir beskrevet, og det er derfor ikke alltid like lett å vite informasjonen om produktet med mindre du sender en melding og spør selgeren, noe jeg ofte selv gjør.
  • Forhandlingskostnad – skal vise oss hvilke leveransevilkår vi må forholde oss til, slikt som pris, leveranse og tidspunkt (Krokan, 2019). Når man lager en annonse, kan man velge prisen på produktet selv. Vil du kjøpe varen, er det mulig å starte en budrunde eller du kan skrive melding til selgeren. Her blir det avtalt pris og om varen skal sendes eller om du skal møte selgeren for å få varen overlevert. 
  • Beslutningskostnader – er når man har funnet alternativer til det du leter etter og må ta en beslutning på for å gjennomføre et kjøp (Krokan, 2019). Tise har et betalingssystem som heter Safe Payment. Dette er et alternativ som skal gjøre det trygt for både selgeren og kjøperen. Når jeg skal selge noe selv eller kjøpe noe, bruker jeg vipps. Dette er noe personlig jeg liker best og synes fungerer bedre. 
  • Evalueringskostnader – oppstår når man har gjennomført et kjøp og har mottatt varen (Krokan, 2019). Står varen til forventingene du hadde? Her kan vi ta i bruk Tise sin vurderings funksjon, slik at kjøperen kan vurdere selgeren og gi en tilbakemelding på om selgeren var til å stole på eller om varen ikke var slik som selgeren beskrev. 
  • Tvangskostnader – fremkommer hvis man må bruke ressurser på å endre handelen, altså hvis det oppstår et problem mellom kjøper og selger (Krokan, 2019). Har et problem oppstått kan man rapportere det som har skjedd til Tise, men dette er bare mulig å gjøre noe med hvis transaksjonen har foregått gjennom Safe Payment, der det er retningslinjer som som må følges.

Min erfaring med Tise
Når jeg finner et klesplagg eller interørartikler jeg har lyst på i en butikk, sørger jeg alltid for å sjekke Tise før jeg kjøper det. Her kan jeg ende opp med å finne det jeg har lyst på, til en mye billigere penge. Det er det jeg elsker med Tise. Jeg har brukt denne plattformen lenge, og bruker den bare mer og mer fordi jeg synes faktisk det er en morsom måte å selge og kjøpe på. Det er også mer miljøvennlig, noe jeg har blitt mer og mer opptatt av de siste årene. Tise har gjort at jeg vil rydde klesskapet mitt oftere for å oppdatere feeden, og i tillegg tjener man jo penger, og hvem liker ikke det? Så har du ikke prøvd Tise før, da anbefaler jeg virkelig å teste det ut!

Lisa

Kilder

https://baerekraft.ungdomsbedrift.no/tise

Estudie (trykk for å komme til link)

https://tise.com

Krokan, Arne. 2019. «Nettverksøkonomi«. I Nettverksøkonomi av Arne Krokan, 71-80. Oslo: Cappelen Damm

One comment

  1. Fredrikke Linnea Eriksson

    Hei Lisa:)

    Dette var et veldig bra blogginnlegg.
    Her synes jeg du virkelig at forstått oppgaven, og skriver veldig bra:)
    Jeg synes også det er kjempe fint at du forklarer hvordan den digitale plattformen fungerer og legger ved bilder som visualiserer konseptet veldig fint.
    Det er også fint at du redegjør for relevante fagbegreper.

    Jeg ser at dy har referert til kilder mange steder, men prøv å gjør dette på alle påstander du har funnet andre steder eller som ikke er allmenkjent:)

    Ellers er det super bra jobbet, fortsett sånn!!:) Du er flink!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *